Filmtips 1 Dec

Första inlägget på ett tag, känns fint att vara tillbaka.
Under december månad är min tanke att filmerna jag tipsar om ska innefatta snö på ett eller annat sätt. Men då jag inte lyckas komma på minst 24 filmer innehållande snö, så får månadens första inlägg helt enkelt fortsätta som vanligt tills julen närmar sig. Dagens tema blir iaf STUGOR

Evil dead 1+2 (1981 1987)

Evil dead... Ja, vad ska man säga? Där har vi en creepy stuga. Få filmer får mig att hoppa till av plötsliga händelser och få filmer har en sån stark obehags känsla som just Evil dead, medans uppföljaren Evil dead: Dead by dawn känns lite mera humoristisk än orginalet så försvinner tyvärr lite av skräcken i att vara isolerad i en stuga uppe i bergen. Filmerna är långt ifrån dom snyggaste som gjorts, och långt ifrån dom läskigaste, men om man inte har sett dom så garanterar jag kalla kårar under första filmen, och gapskratt under den andra, men för att inte säga för mycket om filmernas exakt innehåll så lämnar jag nu Evil dead serien och hoppas direkt på nästa stuga!


"Soon, all of you will be like me... And then we all get locked up in the cellar"



"Who´s laughing now?!"




Cabin Fever (2002)

Vad har ett dödligt virus och ett gäng ungdomar gemensamt? Jo, det blir en grymt bra film. Filmen utspelar sig precis som Evil dead i en avlägsen stuga, mitt ute i ingenstans. Fem ungdomar besöker stugan för att fira sin examen, men deras dröm om en helg fylld av sprit och vilt festande krossas och mals till flisor när ett dödlig virus korsar deras väg.
Gruppen vänds emot varandra och kampen för överlavnad tar sin början.

Det sägs att manusförfattaren och regissören Eli Roth fick inspirationen till denna film en morgon när han rakade sig och tappade hud i ansiktet pga hans sjukdom psoriasis. Filmen vart oväntat framgångsrik och gjorde det därför möjligt för Roth att senare spela in sin genombrott Hostel





The Lodge (2008)

Pga bristen på inlägg den senaste tiden klämmer jag in ytterligare en film i stugans tecken... Jag ger er The Lodge.
Tämlig färsk rulle och tämligen tråkig, men endå en film som kan vara värd att se i brist på annat att göra.  Ett ungt pars drömhelg blir allt annat än en drömhelg när dom anländer till "stugan" dom har hyrt. När ägaren inte visar några tecken på att lämna dom ensamma under helgen försöker paret att göra det bästa av situationen. Något som till en början verkar fungera hyffsat bra, men när spöklika vålnader visar sig och ägaren blir mera påträngande verkar deras chanser att ta sig därifrån krympa allt mera för varje timma som går.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0