Filmtips 10 Dec

Tionde December är här, och det börjar väl bli dags att sparka in lite filmer innehållande snö?! Here it goes

Misery (1990)

Antar att dom flesta har hört talas om "Lida" på ett eller annat sätt? Många har nog redan sett filmen också, men det hindrar inte mig. Filmen är baserad på Stephen Kings bok med samma namn och handlar om Paul Sheldon, en världsberömd författare. När han är på väg hem från ett ensligt beläget hotel i Colorado där han avslutat sin nya bok, överraskas han av ett snöoväder och kör av vägen. Annie Wilkes, Pauls "största beundrare" kommer till undsättning och tar honom med sig till sitt lilla hus i vildmarken. Till en början verkar allt vara slutet gott, allting gott, men vartefter Pauls skador läker, försvinner också känslan av att vara i trygga händer. Annie verkar ha något i kikarn, och hon verkar veta precis hur hon ska få det hon vill...

Story: 8
Klockren och orginell, iaf på den tiden antar jag

Atmosfär: 9
Divine är allt jag kan säga, du är inte publik, du är Paul himself!

Effekter: 7
En film som denna behöver inte en massa snajdiga effekter, men dom som finns funkar fint

Fart: 7
Det är full rulle från början till slut, om man nu gillar psykisk-skräck

Slut: 7
Rätt okej slut faktiskt, även om jag skulle vilja ha sett bokens slut även på filmen

Totalt: 8
För att citera Elaine; It´s peach!




Graveyard shift (1990)

Ytterligare en rulle baserad på ett Stephen King alster, även om det denna gång bara är en novell i en samling. (Ingen snö heller btw). John Hall kommer till Maine som en landstrykare, utan pengar och utan jobb. Han tar jobb vid en lokal textilfabrik, med enorma råttproblem. När fabrikens stenhårde förman Warwick erbjuder John ett helg-jobb tillsammans med några andra från fabriken tackar John gladeligen ja. Jobbet visar sig vara att städa upp all bråte ifrån fabrikens mörka, kalla och fuktiga källare. Det dröjer inte länge fören glömda gångar och tunnlar dyker upp när all bråte städas ut, och deyt dröjer heller inte allt för länge innan det visar sig att allt inte står rätt till i fabrikens mörker....

Story: 7
Rätt kul måste jag erkänna

Atmosfär: 7
Alla gillar mörker, smuts, fukt, råtter och kalla kårar

Effekter: 6
Måste erkänna att jag inte sett filmen på bra länge, men en sexa vill jag iaf minnas att den var värd iaf.

Fart: 7
Jag roas iaf filmen igenom och vill inte stänga av

Slut: 5
Vill minnas att det var ett rätt typiskt rysarslut

Totalt: 7
En klassiker, åtminstonde för mig som alltid älskat Stephen King.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0