Filmtips 2 Dec

The hand (1981)

Jag vill börja med att säga att denna film är långt ifrån den läskigaste, och ännu längre ifrån den bästa rysaren som gjorts. Jag lägger mest upp den här av nostalgiska anledningar. När jag var runt elva, tolv år så såg jag denna rulle första gången hemma hos en vän. Vid den åldern tyckte jag filmen var jättespännande och den fascinerade mig verkligen, något den kanske inte gör idag. The story goes; Jonathan är en serietecknare som lever för sina serier. I en tragiskt olycka förlorar han sin högra hand och där med sin förmåga att fortsätta teckna. Handen hittas aldrig och Jonathan försöker fortsätta sitt liv så normalt som möjligt. Han tar jobb som lärare och lämnar sin familj i det gamla hemmet för att sedan möta upp dom i Kaliforninen några månader senare. Fantomsmärtorna är ett faktum för Jon, men en dag börjar han känna hur handen kryper runt med ett eget liv. Strax börjar folk i Jons närhet att hittas döda, och jag behöver nog inte ens ge en hint om vem eller vad som är mördaren, och speciellt inte om jag meddelar er om att den svenska titeln på filmen är "Handen som dödar"






Döden på larvfötter (1987)

Låt inte det askassa namnet lura er, detta är en riktig toppen rulle, iaf enligt mig. Året är 1941, tyskarna har forlorat slaget om Stalingrad och tvingas retirera. I filmen får vi möta 27e pansarregimentet, ett regimente enbart bestående av straffångar och slödder, som får göra tyskarnas skitgöra. När tyskarna planerar ett riktigt självmordsuppdrag långt bakom fiendes linjer blir generalens val av regimente inte ett svårt val, och självfallet faller lotten på våra vänner i 27e pansarregimentet. Även om krig och krigsfilmer kanske inte är riktigt allas kopp av te, så tror jag att denna film uppskattas av många av er därute. Men jag kan ju ha fel...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0