Filmtips 8 Dec

Dagens tema; Obehagliga skogsfilmer (wtf?)

Rovdyr (2008)

Jojjomensan, Norbaggar kan också göra film, och här har vi ett praktexempel.
Rovdyr utspelar sig 1974 och handlar om fyra vänner som har planerat en campinghelg i skogen. När dom stannar vid ett café ute på landsbyggden hamnar en av vännerna i ett mindre bråk med en man. När dom senare lämnar cafét träffar dom en ung kvinna i chocktillstånd. Dom ger henne lift och när deras bil går sönder mitt ute i ingenstans blir dom överfallna och insläpade i skogen, där deras kamp för överlevnad tar sin början.

Rovdyr är en klassisk rysare där överlevnad och bra gömställen är nummer ett. Det som skiljer filmen ifrån andra filmer är den mycket kalla och råa stämningen som vilar över den. Jag vill minnas att den sände kalla kårar längst min ryggrad, och jag vill också minnas att den fick mig att fundera över hur grym mäniskan kan vara mot varandra.

Story; 3
En tråkig story som du hittar hos var tredje rysare

Atmosfär; 7
Om mitt minne inte spelar mig några spratt så var filmen väldigt kall och brutal, och riktigt skräckinjagande..

Effekter; 7
En av få filmer där en hagelgevärs skada verkligen ser ut som en hagelgevärs skada

Fart; 6
Möjligen lite enformig, men fortfarande en nagelbitare

Slut; 4
Klassiskt rysarslut, men låt inte det hindra er

Totalt; 6
En film som borde ses innan man åker till Norge för att campa




Eden lake (2008)

Det som skulle ha blivit en romantisk helg, slutar i en kamp om överlevnad när Jenny och Steve hamnar i bråk med några av traktens busungar.. Mera behövs nog inte sägas om storyn i Eden lake.

Splatter, tarmar, och allmänt äckel brukar inte röra mig i ryggen, men en film som Eden lake får mig att frukta mänsklighetens blotta existens. Även fast filmen är påhittad känns den endå så verklig och så kall, och den lämnar nog inte många människors hjärna utan att ha gett dom en rejäl tankeställare om vad som är rätt och fel,  vart man ska dra gränsen, och vad man ska göra och inte göra.

Story; 6
Klassisk rysarstory precis som Rovdyr, men endå lite mera orginell.

Atmosfär; 10
Jag satt och vred och vände på mig och ville vid vissa tillfällen inte se mera. Vissa scener sitter fortfarande fastnaglade i min hjärna och vid mina hornhinnor...

Effekter; 9
Det ser tillräckligt verkligt ut för att känna smärtan..

Fart; 7
Den börjar lite segt, men det farten och spänningen kommer

Slut; 6
Precis som storyn; Klassiskt rysarslut, men endå lite mera orginellt

Totalt; 8
En film alla borde se, leva sig in i och tänka på när dom vistas bland folk



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0