Filmtips 20 nov

Body parts (1991)

Efter en svår bilolycka förlorar filmens huvudperson, Bill sin ena arm. En transplantation utförs på Bill och han vaknar upp med en död mans arm som tycks fungera lika bra som hans riktiga gjorde. När han en dag slår sin son utan att kunna kontrollera sin handlingar blir han rädd. Vart kommer armen ifrån? Vem har den tillhört? Han får höra senare höra att hans nya kroppsdel kommer från en av landets värsta mördare. Han får också vetskapen om att hans andra arm, samt båda benen också har räddad folks normala liv via transplantation. Han söker upp dessa människor och finner att även dom har mindre problem med hur deras nya lemmar uppför sig. En dag mördas en av dessa människor, och den nya kroppsdelen skärs bort från kroppen. Någon verkar vara ute efter Bill och hans nya "bröder", frågan är bara vem, och varför?




Werewolves on Wheels (1971)

Långt ifrån en av världens bästa filmer, men en film som har betytt en del för mig under åren.
Jag minns så väl när den gick på tv sent en natt och jag smög upp för att spela in den. Morsan hade väll inte så värst mycket emot alla rysare jag såg, "Men man kunde ju inte spela in alla filmer som gick på tv". Jag fick mig ett rejält skratt när jag såg filmen nästkommande dag. Och den får mig även idag att le.

Filmen handlar om ett MC gäng. Ett gäng råbarkade bråkstakar som en natt kommer i närheten av ett kloster med djävulsdyrkande munkar. När munkarna rövar bort en av kvinnorna i gänge blir det ett hejdundrande slagsmål inne i klostret. När gänget senare är tillbaka på vägarna är det något som inte riktigt stämmer. Nätterna tycks bli obehagligare och obehagligare och dom kan alla känna hur någon iaktar dom i mörkret. När dom sen börjar mördas en efter en förstår dom att någonting är fel, fruktansvärt fel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0