Filmtips 25 jan

Lisa Lisa (1977)

Kalla den "Axe", The california axe massacre" eller "Lisa Lisa", som många av dom äldre rysarna har just denna film nästan lika många namn som en hemlös katt har fästningar. När jag såg filmen drogs mina tankar lite smått till Wes Cravens "The last house on the left", som jag även tipsat om för några månader sedan. Filmen handlar om tre stycken badguys på flyckt ifrån lagens långa arm. Dom söker skydd i ett ensligt beläget hus mitt ute i ingemansland. Huset är bebott av Lisa, en ung och oskuldsfull flicka, och hennes paralyserade morfar (eller farfar). Efter ett våldtäcksförsök tröttnar den unga Lisa på att ha de objudna gästerna i sitt hem och använder blandannat en yxa för få slut på det hela.

Filmen är väldigt kort och har en ganska fattig story och ett manus som inte kan ha varit många sidor långt, men den har endå hyllats av många "gore fantaster" världen över, ochjag måste säga att jag håller med dom, på ett sätt som jag själv inte kan sätta fingret på.

Betyg: 6



The dark hours (2005)


Samantha har under många år försökt tränga sig in i hjärnorna hos serie mördare och andra mänskliga monster i hennes yrke som psykiatriker, men under några timmar tvingas hon tränga djupt in i sig själv, djupare än hon någonsin tidigare grävt. Samantha lider av en obotlig hjärntumör som utan förvarning börjar växa igen, hon bestämmer sig för att koppla av under en helg i hennes stuga tillsammans med hennes man och syster. Men Samantha märker snart att allting inte står rätt till mellans hennes man och syster, och saken blir inte bättre när det knackar på dörren och Samantha och hennes "familj" befinner sig i en dödlig version av sanning och konsekvens.

Detta är en såndär film som man tror att man greppar fullständigt, tills allting ställs på högkant och man är vilse i sina egna tankar om vad som nyss hände, och när allt faller på plats är ingenting som man från början trodde.

Betyg: 6


Kommentarer
Postat av: ROXY

det var den vi såg eller hur? :>

faktiskt bra :D

2009-01-28 @ 18:46:46
URL: http://legoliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0